Rezultatele participării Şcolii Gimnaziale “Petru Poni” Iaşi la proiecte educaţionale dezvoltate la
nivelul şcolii, al comunităţii locale, la nivel naţional sau internaţional

A. Proiecte şcolare europene Comenius:

1. Anii 2013-2015 – Proiectul de parteneriat multilateral “No Tree Without Roots”

  • Parteneri: Polonia, Turcia

  • Echipa de proiect/membrii activi: 11 elevi si 7 cadre didactice

  • Temele proiectului: cetatenie activa, mostenire culturala, identitate regionala

  • Discipline implicate: ed. civica, istorie, geografie, l. engleza, TIC

  • Mobilitati efectuate: 30 (19 elevi si 11 cadre didactice)

  • Rezultate/efecte/impact: autocunoastere privind “radacinile” familiei si cunoasterea “radacinilor” regiunii autohtone, imbogatirea cunostintelor si a sentimentelor elevilor despre mostenirea culturala si elementele-reper ale identitatii nationale, constientizarea necesitatii legaturii intre generatiile de ieri si cele de azi, cresterea respectului fata de diferentele culturale, imbunatatirea competentelor lingvistice de limba engleza a participantilor la proiect, relatiile stabilite si pastrate de elevi si cadrele didactice cu partenerii europeni s.a.m.d.

2. Anii 2009-2011 – Proiectul de parteneriat multilateral “Nos differentes civilizations et cultures nous separrent…MAIS…les lois de la nature communes nous reunissent !”

  • Parteneri: Cehia, Cipru, Italia, Franta, Grecia, Spania, Ungaria

  • Echipa scolii/membrii activi: 30 de elevi si 6 cadre didactice

  • Temele proiectului: identitate nationala, educatie interculturala, stiinte ale naturii

  • Discipline implicate: ed. civica, limba franceza si l. engleza, TIC, geografia, biologia

  • Mobilitati efectuate: 45 ! (25 elevi si 20 cadre didactice)

  • Rezultate/efecte/impact: imbogatirea cunostintelor si a sentimentelor elevilor despre elementele-reper ale identitatii nationale, cresterea respectului fata de diferentele culturale, imbogatirea experientei scolii in predarea stiintelor naturii, imbunatatirea competentelor lingvistice de limba franceza si limba engleza a participantilor la proiect, relatiile stabilite si pastrate de elevi si cadrele didactice cu partenerii europeni s.a.m.d.

3. Anii 2001-2004 – Proiectul de dezvoltare scolara “Ecole Hopital. Reve et Sante”.

  • Partener: Belgia, Franta, Spania

  • Parteneri asociati: ISJ Iasi, Spitalul “Sf. Maria” Iasi, H.O.P.E.

  • Echipa scolii/membrii activi: 4 cadre didactice si 3 voluntari

  • Temele proiectului: dreptul la scolarizare in mediul de spital, educatia pentru sanatate, dreptul de a visa

  • Mobilitati efectuate: 5 mobilitati si un stagiu de formare

  • Rezultate/efecte/impact: “infiintarea sectiei de scolarizare in cadrul Spitalului “Sf. Maria” Iasi, pentru elevii internati pe o perioada mai indelungata, in subordinea Scolii Petru Poni Iasi” si “aprobarea unui post de psihopedagog la Scoala Petru Poni, care se va ocupa, cu prioritate, de gestionarea procesului instructiv-educativ din sectia scoala de la Spitalul Sf. Maria Iasi” – Decizia ISJ Iasi, nr. 619 din data de 18.09.2002.

4. Anii 1996-1998 – Proiectul Educativ European (PEE) “Lettres a la mer…Echanges autour de la Mediterranee”.

  • Coordonat de Colegiul « Lou Vignares » din Franta, proiectul s-a bazat pe corespondenta scolara a elevilor din 10 tari europene, cu temele: mediul inconjurator, viata cotidiana, traditii, viziunea asupra lumii. Proiectul a avut ca produs final un CD ROM , cu acelasi nume, realizat cu sprijinul miscarii pedagogice Freinet.

B. Participarea elevilor şi a cadrelor didactice la proiecte cu fonduri structural europene, în perioada 2011-2015:

1. Proiectul “Parteneriat pentru copilul meu – program educativ de sprijin pentru elevi cu risc de parasire timpurie a scolii si parintii acestora” – Cod contract: POSDRU/91/2.2/S/62183

  • Beneficiar: Fundatia Academica Alumni a Colegiului National “Mircea cel Batran”, Constanta.

  • Forma de participare a scolii la proiect: infiintarea in scoala a unui centru de resurse destinat desfasurarii de activitati educative comune elevi-cadre didactice-parinti in cadrul proiectului care s-a desfasurat in perioada 01.10.2011 – 31.12.2013.

  • Grupul tinta a fost format din 40 de elevi ai scolii si 40 de parinti ai elevilor.

  • Perioada de sustenabilitate a proiectului se desfasoara intre anii 2013-2016. Centrul de resurse a fost dotat din fondurile proiectului cu: mobilier, 5 PC-uri, o multifunctionala, un videoproiector si un flipchart. Mobilierul si echipamentele cu care este dotat centrul raman in patrimoniul scolii, la incheierea proiectului, dupa perioada de sustenabilitate.

2. Proiectul “Dezvoltarea culturii calitatii si furnizarea unei educatii de calitate in sistemul de invatamant preuniversitar din Romania prin implementarea standardelor de referinta” – Cod contract: POSDRU/85/1.1/S/55330/.

  • Beneficiar: ARACIP

  • Perioada de desfasurare: 2010 - 2013

  • Forma de participare a scolii la proiect: participarea a 4 cadre didactice si a reprezentantului parintilor elevilor in CA la programul  “Formarea directorilor, membrilor CA si ai CEAC din unitatile de invatamant preuniversitare in pilotare”.

  • Scoala Gimnaziala Petru Poni Iasi este una din cele 1013 unitati de invatamant care au fost evaluate de ARACIP  in cadrul acestui proiect.

3. Proiectul “Formarea continua a cadrelor didactice pentru utilizarea resurselor informatice moderne in predarea eficienta a limbii franceze si evaluarea la nivel european a competentelor lingvistice” – Cod contract: POSDRU/87/1.3/S/62771/.

  • Beneficiar: Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului

  • Perioada de desfasurare: iulie 2011 – ianuarie 2014

  • Forma de participare a scolii la proiect: scoala a fost centru de formare pentru activitatile proiectului. Conform contractului de inchiriere cu managementul proiectului, scoala a obtinut suma de 8.000 de lei pentru închirierea laboratorului de informátică, precum si urmatoarele dotări: un laptop Dell si un videoproiector,  licentele pentru aplicatii, în valoare totala de 4.621 lei si “Laboratorul virtual”, în valoare de 9.549 lei.

C. Proiecte educative tradiţionale ale şcolii:

1. Programul de educatie a elevilor prin teatru si Festivalul-concurs de teatru scolar “Sub Reflector”:

  • Obiective urmarite: dezvoltarea aptitudinilor artistice ale copiilor; a competentelor de comunicare; de inter-relationare si socializare; dezvoltarea unei imagini de sine pozitiva s.a.m.d.

  • Rezultate asteptate: antrenarea unui numar tot mai mare de scoli in promovarea educatiei elevilor prin teatru; cresterea nivelului de civism al elevilor ca urmare a participarii acestora la activitati de educatie prin teatru;

  • Perioada proiectului: din anul 2003 si pana in prezent. In luna mai 2014 s-a desfasurat a XI-a-a editie a festivalului.

  • Parteneri : Centrul de Resurse si Consultanta in Educatie (CRCE), ISJ Iasi, Palatul Copiilor Iasi, Radio Iasi si Radio Trinitas -ca partener media, EuropaNet. Actorii : Radu Ghilas, Ana Hegyi, Carmen Haisan – Teatrul National “V. Alecsandri” Iasi, Palatul Copiilor, respective Teatrul “Luceafarul” Iasi.

  • Festivalul de teatru este inclus in CAE al ISJ Iasi_2015, pozitia 50.

  • Valoarea adaugata/creata: a crescut interesul pentru festivalul de teatru; la editia 2014 au particpat 16 trupe, fata de 14 la editia anterioara; a crescut valoarea artistica a spectacolelor, aspect subliniat de membrii juriului, si pus in legatura cu faptul ca tot mai multe trupe sunt pregatite de actori; a crescut prestatia artistica a  elevilor actori, juriul a acordat 17 premii individuale, fata de numai 4 la editia precedenta s.a.

2. Programul de educatie computerială a elevilor și Concursul interjudețean de informatică “Al 4-lea val”:

  • Obiective urmarite: cresterea numarului de elevi interesati si pasionati de informatica, de programare si grafica/desen pe calculator, cultivarea si dezvoltarea deprinderilor elevilor de a rezolva probleme, de a cauta si gasi solutii alternative, de a intelege si folosi limbajul informatic, de “a se adapta la situatii noi” de a folosi “gandirea divergenta” si creativitatea, de a lucra in echipa etc.

  • Rezultate asteptate: dezvoltarea “motivatiei intrinseci” la elevi pentru invatarea pe baza folosirii TIC, dezvoltarea spiritului de competitie si a “gustului succesului”etc.

  • Perioada proiectului: din anul 1997 si in prezent. In luna aprilie 2014 s-a desfasurat editia a XVII-a a concursului.

  • Parteneri: Fundatia “Renasterea Romana”, ISJ Iasi, Radio Iasi – ca partener media.

  • Concursul este inclus in CAE al MEN – 2014, sectiunea activitati regionale si interjudetene, pozitia 764.

  • Valoarea adaugata/creata: construirea unui “exemplu de buna practica” in initierea, organizarea si desfasurarea unui concurs interjudetean de informatica – “benchmarking” pentru alti initiatori, cresterea nivelului de performanta al concursului, de la an la an.

3. Educatia elevilor prin practicarea jocului de fotbal si Cupa “Petru Poni” la fotbal:

  • Obiective urmarite: imbunatatirea sanatatii fizice si mentale a elevilor, atragerea catre sport/fotbal a unui numar cat mai mare de elevi, pregatirea, cultivarea si dezvoltarea spiritului de competitie si a “gustului succesului”, a atitudinilor si comportamentelor de fair play, dezvoltarea sentimentului de mandrie privind apartenenta la grup (scoala, club), selectarea si promovarea celor mai talentati elevi la cluburile de fotbal profesioniste etc.

  • Rezultate asteptate: imbunatatirea starii de ordine si disciplina in scoala (prin transferul comportamentelor de pe teren in sala de clasa!), cresterea gradului de satisfactie al elevilor care practica organizat jocul de fotbal, imbunatatirea rezultatelor la invatatura ale acestor elevi etc.

  • Perioada proiectului: din anul 1993 si in prezent. In luna octombrie 2013 a avut loc a XXII- a editie a competitiei.

  • Parteneri: ASCF Noua Generatie (din anul 2001), ISJ Iasi, DSJ Iasi (din 2007), AJF Iasi (din 1997);

  • Competitia este inclusa in CAE al ISJ Iasi 2015, pozitia 168.

  • Valoarea adaugata/creata: fortificarea starii de sanatate a elevilor care practica organizat sportul/fotbalul; achizitii comprtamentale privind stilul de viata sanatos si ordonat, un numar de peste 15 fosti  elevi ai scolii activeaza astazi la cluburi de fotbal profesioniste, inclusiv din strainatate (vezi site-ul scolii !).

D. Alte proiecte educative cu caracter quasipermanent desfăşurate cu elevii în ultimii 3 ani şcolari:

1. “ReLectura” - proiect de activitate extracurriculara.

  • Perioada de desfasurare: din 2011-2012 si in prezent

  • Scopul: formarea competentelor-cheie din cele 8 domenii de referinta si prin contributia lecturii particulare a elevilor.

  • Obiective: cresterea interesului elevilor pentru lectura beletristica particulara; reechilibrarea volumului de sarcini individuale ale elevilor in favoarea  lecturii particulare etc.

  • Rezultate asteptate: imbunatatirea competentelor de comunicare ale elevilor, de relationare, de civilitate, de cultura, dezvoltare personala – baza pentru “invatarea pe parcursul intregii vieti”.

2. “Impreuna vom reusi!”- proiect de activitate extracurriculara.

  • Durata de desfasurare: 2009 - si în prezent.

  • Scopul: aprofundarea competentelor specific ale elevilor la limba romana si la matematica prin activitati de pregatire suplimentara.

  • Obiective: atingerea unui nivel minim acceptabil de pregatire la limba romana si la matematica a elevilor supusi riscului de esec; atingerea unui nivel cat mai inalt de pregatire la limba romana si la matematica a elevilor capabili de performanta;

  • Rezultate asteptate: un procent cat mai bun de promovabilitate la evaluarea nationala a elevilor de clasa a VIII-a – peste baremul de 70% ; un numar cat mai mare de premii obtinute anual de elevi la concursurile de limba romana si de matematica.

3. “Planeta MATE” – proiect de activitate extracurriculara.

  • Durata de desfasurare: 2009 – si în prezent.

  • Obiective: identificarea si rezolvarea impreuna cu elevii a  problemelor de matematica intalnite in situatii reale de viata.

  • Rezultate asteptate: sporirea interesului si aprofundarea competentelor specifice de matematica ale elevilor participanti la proiect.

4. “Prietenii naturii” - proiect de activitate extrascolara.

  • Durata de desfasurare: 2008 – si în prezent.

  • Obiective: formarea la elevi  a unui punct de vedere obiectiv si adecvat despre riscurile si problemele grave cu care se confrunta astazi mediul natural al planetei; insusirea de catre elevi “a celor mai bune practici” privind protectia mediului inconjurator;

  • Rezultate asteptate: transformarea comportamentelor cotidiene ale elevilor in stiluri de viata ecologice, economice, sanatoase si durabile, ale tuturor participantilor la proiect si ale unui numar cat mai mare de elevi ai scolii.

E. Şcoala Petru Poni - şcoală pilot pentru 3 studii realizate de Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei:

1. Anii școlari 2006-2008: Studiul cu tema “Impactul competentelor personalului didactic asupra reusitei scolare”.

  • Scopul studiului: ameliorarea calitatii ofertei educationale si a vietii scolare prin elaborarea si promovarea unui ghid privind formarea si dezvoltarea profesionala a cadrului didactic…”.

  • rezultate pentru scoala: aproape toate cadrele didactice ale scolii au participat la un mini-stagiu de formare cu tema “Competenta de implicare activa in procesul de predare, prin asumarea a diverse roluri, utilizarea eficienta a resurselor de invatare si a strategiilor eficiente de dezvoltare a creativitatii elevilor”. Pentru partea aplicativa a studiului, un grup tinta format din 24 de elevi, impreuna cu 10 cadre didactice, au lucrat timp de aproape doua luni la proiectul interdisciplinar “Viata, unitate in diversitate”, avand ca punct de plecare poezia “Sara pe deal” de M. Eminescu. Participarea scolii la acest studiu a imbogatit experienta cadrelor didactice in utilizarea cu elevii a “metodei proiectelor”, cu scopul invatarii, dezvoltarii gandirii critice si a creativitatii acestora.

2. Anul scolar 2005-2006: Studiul cu tema “Managementul si cultura calitatii la nivelul unitatii scolare”.

  • Scopul studiului: propunerea si pilotarea unui sistem de “indicatori de calitate a educatiei”(prima generatie de indicatori).

  • Rezultate pentru scoala: Scoala a beneficiat de o diagnoza – in conditii de pilotare – a nivelului la care se afla atunci  “cultura si managementul calitatii”, precum si nivelul de realizare a “indicatorilor de calitate”, pe scara : “nerealizat”, “valoare ajustata”, “valoare adaugata”, “valoare creata”. Aceasta experienta a oferit cadrelor didactice si conducerii scolii destule sugestii pentru ameliorarea calitatii educatiei si a vietii scolare.

4. Anul scolar 2004-2005: Studiul cu tema “Relatia dintre cultura organizationala si proiectele de cooperare internationala”.

  • Scopul studiului: identificarea influentelor exercitate de participarea scolii la proiecte europene asupra diferitelor aspecte ale culturii organizationale.

  • Rezultate pentru scoala: Scoala a beneficiat gratuit de un studiu despre propria cultura organizationala, si de unul dintre primele studii cu aceasta tema facute in Romania.  Prin intermediul studiului, cadrele didactice in primul rand, au luat cunostinta despre : sistemul de valori care exista in organizatie/setul ascuns de valori personale (ordinea, invatarea, puterea, oamenii s.a.), “distanta fata de putere”, “gradul de evitare a incertitudinii” s.a. elemente care au fost ulterior valorificate pentru dezvoltarea trasaturilor dezirabile si fortificarea culturii organizationale a scolii.