Istoria “cea veche” şi “cea nouă” a Şcolii “Petru Poni” Iaşi

Istoria şcolii în imagini:


 
Istoria şcolii în imagini Istoria şcolii în imagini Istoria şcolii în imagini Istoria şcolii în imagini Istoria şcolii în imagini Istoria şcolii în imagini Istoria şcolii în imagini
Mai departeStop

          Istoria “cea veche” a scolii incepe in anul 1896, cand Primaria Iasi cumpara de la Maria Xenopol terenul in valoare de 28.000 lei, pe care se ridica, in anul 1908, un asezamant cultural.
         Din anul 1910, in localul construit  functioneaza Scoala primara de fete nr. 3 si Scoala primara mixta.
         Asa cum rezulta din documente aflate in arhiva statului, in perioada interbelica  functioneaza aici o scoala de tip Spiru Haret, careia i se da numele de Petru Poni, in cinstea omului de stiinta roman. Cladirea este avariata grav in 1941 in timpul primului bombardament al aviatiei sovietice asupra Iasului, din ea ramanand pana azi doar o portiune din fosta temelie.
         In 1950, aici se construieste o noua cladire in care isi desfasoara cursurile elevii Scolii nr. 9 din Iasi, pana in 1978 cand localul este parasit.

         Din septembrie 1983 vorbim de istoria “cea noua” a scolii cand, 16 colective de elevi si un grup de cadre didactice de la Scoala nr. 3 Iasi, din cartierul Dacia, au fost dirijate sa faca scoala intr-un local lasat in voia sortii timp de cinci ani, situat in Strada Pacurari , nr. 112 din Iasi.
Totul arata ca dupa razboi. A trebuit ca vreme de un deceniu sa trudim pentru a reda cladirii infatisarea si statutul unei institutii de cultura. Autoritatile de atunci, ocupate cu opera de construire a socialismului, uitau adesea de trebuintele celei mai recente infiintate scoli. Pana in 1993 am functionat fara circumscriptie scolara proprie si ne este aproape imposibil acum sa explicam cum se realiza in fiecare toamna planul de scolarizare. Mecanismul de distribuire a fondurilor financiare era la fel de nebulos ca si cel practicat la nivelul anului 2002 de Primaria Iasi. Nefiind scoala noua, nu puteam “intra” nici pe investitii, nici pe dotari. Nu putem sa nu ne amintim cu exactitate ca in fiecare toamna, elevii si cadrele didactice munceam la fermele din imprejurimi pentru a castiga bani pentru repararea si dotarea scolii. Paradoxal, in vreme ce scolile generale erau scutite de “muncile de toamna”, noi faceam interventii la nivele inalte pentru a ni se aproba participarea la “campania de toamna”. In paralel, am construit doua solarii in gradina scolii, cu o suprafata de 300 m.p., unde am cultivat ani de a randul rosii, iar cu banii obtinuti din vanzarea acestora am imbunatatit facilitatile oferite elevilor – parchet nou si lambriuri.

         La aniversarea a 10 ani de munca, de conformism ponderat si de legitimare din partea comunitatii, ne-am rebotezat cu numele de Scoala “Petru Poni”, asa cum era cunoscut asezamantul cultural in perioada interbelica. Tot acum am lansat programul de “innoire si modernizare” care avea ca puncte tari constituirea prin selectie a unei clase cu doua ore pe saptamana de instruire in utilizarea computerului, a unei clase cu program de fotbal si a “grupelor de performanta”, la limba engleza si la informatica, in regim extrascolar. Lansarea programului a fost posibila in parteneriat cu Fundatia “Renasterea Romana”, care a asigurat logistica pentru orele de “alfabetizare computeriala” si fondurile financiare pentru costurile “grupelor de performanta”.

  

Ultimii 18 ani din istoria “cea noua”  au rodit frumos pentru elevii si personalul scolii. Trei embleme sunt asociate numelui Scolii “P. Poni” : calculatorul, fotbalul si teatrul scolar.

          Dupa aproape un deceniu,  am reusit sa introducem ore de “alfabetizare computeriala” si de TIC pentru toti elevii scolii.
Aceste activitati fac parte din “curriculum la decizia scolii” – ore de optional , iar logistica este asigurata in comun de scoala si de  organizatia neguvernamentala cu care colaboram din anul 1992.  Ca efect al acestei orientari, o parte din absolventii nostri de clasa a VIII-a opteaza pentru continuarea studiilor la clase de matematica-informatica.

         Din initiativa comuna a scolii si a fundatiei partenere, desfasuram anual concursul de informatica “Al 4-lea val”, pentru elevii de gimnaziu. Concursul a ajuns la editia a XIV-a, iar din anul 2008 a devenit interjudetean, prin participarea echipajelor de elevi din judetele limítrofe Iasului. In anii 2010 si 2011, Al 4-lea val este inclus in CAE al MEdCTS, la sectiunea activitati regionale si interjudetene.

         Parteneriatul cu fundatia ne-a permis sa introducem utilizarea computerului in toate compartimentele administrative ale scolii: biblioteca, secretariat, contabilitate, conducere, unde folosim soft specializat si baze de date.
In prezent, toate cadrele didactice ale scolii au abilitati de utilizare a computerului si dispun de o dotare IT de nivel foarte bun.

         Clasele cu program de fotbal au devenit un punct de atractie pentru elevii si parintii interesati. Rezultatele obtinute de elevii de la aceste clase sunt constant foarte bune.  O echipa de fotbal a scolii, reprezentand judetul Iasi, a obtinut titlul de campioana nationala la fotbal scolar, editia 1997, Arad. Vitrina cu trofee obtinute timp de aproape doua decenii de echipele de la clasele de fotbal a devenit neincapatoare. In prezent, circa 20 de  fosti elevi de la aceste clase evolueaza  la diverse grupari de fotbal, in tara si in strainatate. Cupa Petru Poni la fotbal pe care am initiat-o are deja o istorie de 18 editii.

In  anul 2003, am initiat Festivalul-concurs de teatru scolar intitulat “Sub Reflector”, care a ajuns in prezent la editia a opta. Dupa doi ani am lansat si programul de educatie a elevilor prin teatru scolar, in parteneriat cu Centrul de Mediere si Securitate Comunitara, cu care am amenajat si dotat “sala de festivitati”. Astazi, partenerii scolii cu care desfasuram aceste activitati sunt : CRCE (Centrul de Resurse si Consultanta in Educatie), actori de la Teatrul National “V. Alecsandri” Iasi, ISJ Iasi, Radio Iasi – ca partener media, Palatul Copiilor Iasi s.a.

In anii 2005 si 2006, am organizat doua editii ale simpozionului “Pro-Camarad”, la nivel de municipiu, ca o prelungire a activitatilor educative complexe desfasurate cu elevii scolii in cadrul clubului cu acelasi nume. Desi a avut o existenta de numai 3 ani scolari (2002-2006), clubul a reprezentat un cadru foarte generos de “dezvoltare a relatiilor de comunicare si parteneriat intre elevi, parinti si cadre didactice si de cultivare la elevi a atitudinilor sociale pozitive”.

 Intre anii 2001-2004, am participat, impreuna cu 5 scoli din Belgia, Franta si Spania, la proiectul scolar european intitulat “Ecole Hopital. Reve et Sante”. Exemplul de buna practica rezultat din proiect il reprezinta Scoala de Spital, care functioneaza in cadrul Spitalului de Pediatrie “Sf. Maria” Iasi, scoala aflata “in gestiunea” Scolii “Petru Poni”, conform Deciziei ISJ Iasi nr. 619 / 2002.

            La aniversarea a 20 de ani de existenta – in cadrul “zilelor scolii”, desfasurate in toamna anului 2003, am vernisat “statuia lui Petru Poni”, mentorul spiritual al scolii noastre, realizata de artistul plastic Vornicu Gheorghita. Gestul este un indemn pentru elevii si personalul scolii sa urmeze exemplul mentorului, prin “dragoste pentru stiinta”, “precizia muncii” si “constiinciozitate” !

            Viata organizatiei a fost marcata de o experienta inédita, in anul scolar 2004-2005. Institutul de Stiinte ale Educatiei a desfasurat in scoala noastra studiul cu tema “Relatia dintre cultura organizationala si proiectele de cooperare internationala”. Scoala a beneficiat de o cercetare despre propria cultura organizationala, luand cunostinta despre sistemul de valori existent in organizatie / “setul ascuns de valori personale”, elemente care au fost ulterior valorificate pentru dezvoltarea trasaturilor dezirabile si fortificarea culturii organizationale a scolii.

 ISE a desfasurat in scoala noastra, in anul urmator, al doilea studiu cu tema “Managementul si cultura calitatii la nivelul unitatii scolare”. Concluziile studiului ne-a oferit o diagnoza – in conditii de pilotare – a nivelului la care se afla atunci “cultura si managementul calitatii”. Experienta a oferit cadrelor didactice si conducerii scolii destule sugestii pentru ameliorarea calitatii educatiei si a vietii scolare.

            In sfarsit, in anii 2006-2008, un cercetator de la Institutul de Stiinte ale Educatiei a coordonat studiul cu tema “Impactul competentelor personalului didactic asupra reusitei scolare”. Avand un accentuat carácter aplicativ, studiul a implicat pe majoritatea cadrelor didactice in activitati de formare si in activitati didactice cu elevii. Valoarea-adaugata a fost reprezentata de imbogatirea experientei cadrelor didactice in utilizarea cu elevii a “metodei proiectelor”, cu scopul invatarii, dezvoltarii gandirii critice si a creativitatii acestora.

Un proces de amploare, o lucrare complexa de reabilitare a scolii, de reparatii capitale si de investitii, in valoare de aproape 1.400.000 lei, care a schimbat “fata scolii”, si a determinat satisfactia elevilor, a personalului scolii si a parintilor, s-a desfasurat in perioada 2005-2008.
Am sporit confortul termic prin inlocuirea vechiului sistem de incalzire, sóbele cu gaz, cu un nou sistem bazat pe 4 centrale termice si calorifere; parchetul din salile de clasa a fost inlocuit cu un linóleum de trafic intens, care ofera conditii pentru o mai buna intretinere si igiena; la tóate incaperile am pus geamuri de termopan; in salile de clasa si pe holuri am montat lambriuri; tóate spatiile au fost tencuite si varuite; am achizitionat mobilier nou in tóate salile de clasa, in cabinete, in birourile administrative si spatiile auxiliare; am amenajat si dotat cabinetul de consiliere psihopedagogica s.a.m.d.

Lucrarile de reabilitare, reparatiile  capitale si investitiile realizate in perioada 2005-2008, continúate de dotarea cu resurse educationale din anii 2008 – 2010, reprezinta un spor considerabil de confort, igiena, functionalitate si aspect estetic.

 

            Experienta cadrelor didactice privind “educarea elevilor prin parteneriate” a fost valorificata si imbogatita prin participarea, intre anii 2009-2011, la proiectul de parteneriat multilateral : “Nos differentes civilizations et cultures nous separrent …MAIS… les lois de la nature communes nous reunissent !”

Cei 30 de elevi si cele 6 cadre didactice – echipa de proiect  a scolii – au desfasurat, timp de 2 ani, activitati in cadrul temelor de “identitate nationala”, “educatie interculturala” si “stiinte ale naturii”, impreuna cu elevi si cadre didactice din Cehia, Cipru, Italia, Franta, Grecia, Spania si Ungaria.
Un numar de 24 de elevi au participat la cele 5 mobilitati organizate in cadrul proiectului, impreuna cu cadrele didactice.

Plus-valoarea pentru participantii la proiect, si pentru scoala, este reprezentata de :  imbogatirea cunostintelor si sentimentelor despre elementele-reper ale identitatii nationale, cresterea respectului fata de diferentele culturale, imbogatirea experientei scolii in predarea stiintelor naturii, imbunatatirea competentelor lingvistice de limba franceza si limba engleza, relatiile stabilite si pastrate de elevi si cadrele didactice cu partenerii europeni s.a.m.d.

In perioada 2008-2011, scoala a desfasurat circa 60 de activitati/proiecte educative in parteneriat / in colaborarepe baza de acorduri scrise – cu asociatii, institutii, scoli, fundatii etc.
Resursele educationale comunitare atrase prin colaborare au sporit atractivitatea si calitatea urmatoarelor categorii de activitati educative : educatia pentru sanatate, activitati artístico-plastice, voluntariat, caritate, orientare scolara, promovarea ofertelor educationale, petrecerea timpului liber, incluziune sociala, activitati sportive, prevenirea delincventei juvenile / a faptelor antisociale, siguranta elevilor, educatie ecológica, rutiera, siguranta pe Internet, drepturile copilului, educatie stiintifica s.a.m.d.

Dintre partenerii de durata ai scolii, cu care colaboram quasipermanent, inscriem in aceasta istorie : Fundatia “Renasterea Romana”, Spitalul de Pediatrie “Sf. Maria” Iasi, Centrul de Resurse si Consultanta in Educatie (CRCE), radio Iasi – ca partener media, Inspectoratul scolar, Palatul Copiilor Iasi, Fundatia “Alaturi de Voi”,  sectia 2 politie, Clubul de fotbal “Noua Generatie, DSJ si AJF Iasi s.a.

Scoala “Petru Poni” a valorificat, intr-o oarecare masura, oportunitatea oferita de proiectele finantate din fonduri structurale. Desi nu a depus nici un proiect in calitate de aplicant, scoala este implicata in cateva proiecte finantate din fonduri ale UE si a beneficiat / beneficiaza – in perioada 2011-2013 – de formarea continua a cadrelor didactice, de un program educativ de sprijin pentru elevi cu risc de parasire timpurie a scolii, de resurse materiale si financiare (proiectele desfasurate in cadrul POS DRU – ID 62183, ID 55330, ID 61639, ID 6134 si ID 62771).

          O nota esentiala a activitatii scolii o reprezinta receptivitatea si reactia adecvata – de tip proactiv – la schimbarile care au loc in sistemul educational si cel social. Asumarea autonomiei inseamna pentru noi mai multa raspundere, initiative, asumarea de responsabilitati, conceperea unor politici adecvate in domeniile : curricular, financiar, al resurselor umane, al relatiilor comunitare.

         Prioritatea prioritatilor o reprezinta pentru organizatia noastra dezvoltarea resurselor umane, motiv pentru care concentram eforturile in directia formarii si dezvoltarii continue a intregului personal al scolii. Aceeasi atentie o acordam elevilor nostri pe care dorim sa-i formam : dinamici, cu initiativa, cu sentimentul libertatii si al autonomiei, cu incredere de sine, cu potential creativ. Si toate acestea in conformitate cu sloganul scolii : “noi suntem prietenii fiecarui elev !”.